Iedereen heeft wel eens beslissingen genomen waarvan je later denkt: Had ik maar anders gedaan. Edith, een nuchtere veertiger uit Utrecht, deelt haar geldgeheim over hoe haar zuinigheid haar gezin tijdens de kerstdagen in de kou zette. Ze vertelt openhartig over haar keuzes, de gevolgen, en wat ze ervan geleerd heeft. Haar verhaal is een wake-upcall voor iedereen die denkt dat besparen altijd de beste optie is.
Edith, wat gebeurde er precies met de CV-ketel tijdens de kerst?
“Nou, onze CV-ketel was écht oud, bijna twintig jaar. Elke keer als iemand zei: ‘Moet je dat ding niet eens laten nakijken?’ wuifde ik het weg. Hij doet het toch nog? dacht ik steeds. Ik wilde geen geld uitgeven aan een onderhoudscontract of een check-up. Het voelde als weggegooid geld. Maar tijdens de kerstdagen gaf hij het op, precies toen het buiten ijskoud was en we visite hadden. De woonkamer voelde al snel als een koelkast, en er was geen warm water. Je kunt je voorstellen hoe ongemakkelijk dat was.”
Waarom had je ervoor gekozen om geen onderhoud te laten plegen?
“Ik ben altijd zuinig geweest. Ik dacht dat ik er slim aan deed om de kosten zo laag mogelijk te houden. Een onderhoudscontract kost toch al gauw 10 tot 15 euro per maand. En een monteur laten komen voor een controle leek me ook duur. Dus bleef ik maar hopen dat de ketel het nog een paar jaar zou volhouden. Het voelde bijna als een soort wedstrijd: hoe lang kan ik dit rekken zonder extra kosten? Maar dat was dus een flinke inschattingsfout.”
Wat waren de gevolgen van die keuze?
“Nou, behalve dat we kerst doorbrachten in een koude woonkamer met truien en dekens, moest ik uiteindelijk toch een noodmonteur bellen. Omdat het kerst was, betaalde ik een extra toeslag. Uiteindelijk kostte die ene reparatie bijna 300 euro. En dan heb ik het nog niet eens over de frustratie en de stress. Toen de monteur kwam, zei hij dat de ketel eigenlijk al een paar jaar vervangen had moeten worden. Dus al die jaren heb ik risico’s genomen, en nu viel het alsnog veel duurder uit.”
Wat heeft deze ervaring je geleerd?
“Het belangrijkste wat ik heb geleerd, is dat gierigheid soms averechts werkt. Als ik eerder een onderhoudscontract had afgesloten of op tijd de ketel had laten vervangen, was het veel goedkoper én makkelijker geweest. Nu besef ik dat het belangrijk is om niet alleen naar de korte termijn te kijken, maar ook naar de lange termijn. Bovendien: sommige dingen, zoals warm water en een warm huis, zijn gewoon essentieel. Daar moet je niet op besparen.”
Wat zou je anderen adviseren op basis van jouw ervaring?
“Als je weet dat een apparaat, zoals je CV-ketel, oud is, wees dan verstandig en zorg ervoor dat het goed onderhouden wordt. Een onderhoudscontract is misschien niet goedkoop, maar het kan een hoop ellende voorkomen. En stel jezelf de vraag: wat is het je waard om het risico te vermijden dat je in de kou zit? Voor mij was dit een harde les, maar ik hoop dat anderen hiervan kunnen leren. Kijk naar wat er echt belangrijk is voor je gezin en je huis.”
Herken jij jezelf in Edith’s verhaal?
Hoe vaak stel jij onderhoud of vervanging uit, omdat je denkt dat het wel meevalt? Misschien is het tijd om even stil te staan bij je keuzes. Heb je een oude CV-ketel, een lekkend dak, of een ander probleem dat je voor je uitschuift? Pak de controle terug en voorkom dat je onverwachts in de kou komt te zitten. Letterlijk én figuurlijk.
Jouw geldgeheim
Heb jij ook een bijzonder geldverhaal? Neem dan contact op met interview@onebrokegirl.nl om jouw verhaal (indien gewenst anoniem) te delen met de lezers van one Broke Girl. Samen leren we van elkaar.