Soms ben je gewoon heel tevreden over jouw verzekering. Over de klantenservice, de dekking, of voel je je gewoon goed bij een bepaald merk. Ik heb dat bijvoorbeeld bij Centraal Beheer Achmea. Nadat ik er een aantal jaren heb gewerkt en met eigen ogen heb gezien hoe ze met klanten omgaan, was voor mij de keuze snel gemaakt om vrijwel alles daar af te nemen. Maar een beetje geld besparen is, zelfs bij een tevreden klant, nooit weg. En het kan ook gewoon! Ik leg je uit hoe je kunt besparen op verzekeringen zonder overstappen.
Uitzoeken hoe jouw verzekering in elkaar zit
De eerste stap bij het mogelijk kunnen verlagen van jouw verzekeringspremie is dat je goed moet weten hoe jouw verzekering in elkaar zit. Welke dekking heb je? Wat voor soort onderdelen zijn wel gedekt en welke niet? Heb je een eigen risico? Dit zijn allemaal onderdelen die meewegen in de premieberekening en die je eerst goed moet weten. Lees dus ook heel goed de voorwaarden van jouw verzekering. Veel verzekeraars proberen deze zo begrijpelijk mogelijk op te stellen. Het is even een saai klusje, maar kan enorm veel verschil maken als je daadwerkelijk eens gebruik moet maken van jouw verzekering.
Kritisch kijken naar welke verzekeringen je nodig hebt
In principe zou je alleen hoeven te verzekeren wat je niet zelf kunt betalen. Dat betekent bijvoorbeeld dat eigenlijk iedereen zijn huis verzekert (een opstalverzekering voor de stenen van het huis, en een inboedelverzekering voor de meubels in het huis), maar niet iedereen ervoor kiest om een begrafenisverzekering af te sluiten. Je kunt immers de gemiddelde kosten van een begrafenis (€ 6.500 tot € 11.000) gemakkelijker bij elkaar sparen dan de hele vervangingswaarde van jouw huis.
De keuze over welke verzekeringen je eigenlijk wilt hebben, of welk risico je dus afgedekt wilt hebben, is helemaal aan jezelf. Er zijn maar een paar verzekeringen verplicht: een WA-verzekering wanneer je in een auto rijdt, en een zorgverzekering.
Wij zijn voor heel veel zaken verzekerd, omdat dit me een fijn gevoel geeft. Ook gevoel mag je gerust meewegen in jouw beslissing om voor een verzekering te kiezen.
Inzoomen op de dekking
Als je hebt besloten welke verzekering voor jou van belang is, ga je inzoomen op de dekking van de verzekering. Wanneer je bijvoorbeeld een autoverzekering wilt afsluiten, dan kun je kiezen voor een WA-verzekering (welke alleen de schade aan de ander vergoedt als je een ongeluk maakt wat jouw schuld is), een All Risk verzekering (die ook jouw gehele eigen schade vergoedt bij een ongeluk wat jouw schuld is, of een tussenweg die vaak ‘Beperkt Casco’ wordt genoemd, waarbij je een deel van jouw eigen schade terug krijgt. Elke extra dekking kost ook extra geld. En als jouw auto bijvoorbeeld nog maar € 1.000,- waard is, dan is het niet zo logisch om een hele dure All Risk verzekering af te sluiten. Het veranderen van dekking is een gemakkelijke manier om te besparen op verzekeringen zonder overstappen.
Afgelopen maand verlaagde ik de dekking van mijn reisverzekering, door de ‘Wereld’ dekking te vervangen voor ‘Europa’ dekking. In deze tijden van Corona, ga ik toch geen verre reizen maken. Als ik later wel weer wil reizen, zet ik het gewoon weer aan.
Vergelijken
Heb je de keuze gemaakt tussen welke verzekeringen je gaat behouden en of je iets gaat wijzigen in de dekking, ga dan op vergelijkingstocht. Ookal wil je helemaal niet overstappen, dan is het tóch belangrijk om goed te weten wat er op de markt allemaal te krijgen is. Dat helpt je namelijk in jouw onderhandelingspositie met jouw eigen verzekeraar. Kijk bijvoorbeeld eens bij Pricewise en vergelijk daar de verzekering en dekking die jij wilt met de prijzen bij andere verzekeraars. Dit neem je mee in het gesprek met jouw verzekeraar, dus schrijf de uitkomst ook even op.
Bel naar de afdeling ‘Opzeggingen’
Nu je zo compleet mogelijk bent voorbereid, ga je contact opnemen met jouw verzekeraar. Wanneer je een keuzemenu te horen krijgt, kies je voor de afdeling ‘Opzeggingen’. Dat is de afdeling die de beste mogelijkheden heeft om jou te behouden en dus de beste plek om te besparen op verzekeringen zonder overstappen.
Gebruik in jouw gesprek met jouw verzekeraar zinnen zoals:
- Al jaren ben ik een tevreden klant, en ik wil eigenlijk helemaal niet weg, maar het verschil in premie met ‘verzekeraar X’ is wel heel erg groot.
- Ik ben al heel lang klant en vroeg me af of jullie een soort ‘vaste klanten korting’ hebben?
- Mijn verzekeringen lopen allemaal bij jullie, krijg ik dan korting op mijn premie?
- Ik zie dat jullie korting X bieden aan nieuwe klanten, wat zijn de mogelijkheden voor mij als vaste klant?
Het is heel belangrijk dat je er niet te hard in gaat zitten, want je wilt ook de gunfactor -ja die bestaat echt- niet verliezen. Je wilt immers helemaal niet overstappen naar een andere verzekeraar.
Pas als laatste begin je over aanpassing van jouw dekking
Als laatste stap in jouw gesprek begin je pas over jouw dekking van de verzekering als je die wilt aanpassen. Je begint het gesprek dus niet met ‘ik wil een hoger eigen risico’, want dan krijg je al een lagere premie en ziet de persoon aan de andere kant van de lijn ook meer mogelijkheden om jou te behouden zonder een goede aanbieding te doen. Dit bewaar je tot het einde van het gesprek, waarmee je nog het laatste restje premiekorting realiseert
Werkt dit altijd?
Ik vind eerlijkheid heel belangrijk, dus het antwoord op deze vraag is ‘Nee’. Dit werkt niet altijd. Je kunt niet altijd besparen op verzekeringen zonder overstappen. Vooral als je zelf een slechte onderhandelingspositie hebt, dan krijg je niet altijd de beste aanbieding. Denk bijvoorbeeld aan premie achterstanden… Waarom zou een verzekeraar jou willen behouden als je jouw premie niet op tijd betaalt? Maar de aanhouder wint! Soms moet je gewoon nog een keer bellen, omdat de tweede persoon die je aan de lijn krijgt misschien een heel andere dag heeft dan de eerste, en dan lukt het ineens wel.
Ik was op zoek naar korting op mijn auto verzekeringspremie, maar heb recent schade gereden. Omdat mijn verzekeraar een ‘No Claim Beschermer’ aanbiedt, ben ik daardoor niet terug gevallen in mijn premie. Maar als ik zou overstappen naar een andere verzekeraar, dan heb ik wél veel minder schadevrije jaren (en dus een hogere premie). De verzekeraar weet dit en biedt me daarom geen top-aanbieding aan. Gelukkig kon ik mijn premie wel iets naar beneden krijgen door mijn dekking aan te passen aan mijn huidige wensen.
Bel jij jouw verzekeraar regelmatig voor een nieuwe aanbieding? Ik probeer dit elk jaar te doen.
Geef een reactie