Je ziet het regelmatig in het nieuws voorbijkomen: de prijzen op de kassabon komen niet altijd overeen met de prijzen bij het schap of in de reclamefolders. Niet zo netjes natuurlijk van die winkels, of ze dat nu bewust doen of niet. De prijzen moeten gewoon kloppen.
Er is nu zelfs een consumentenorganisatie die hiervoor naar de rechter wil stappen. En dat is een goede zaak, want mensen die niet zelf hun boodschappenbonnetje checken kan dit weleens duur komen te staan, terwijl je er eigenlijk op zou moeten kunnen vertrouwen dat je kassabon gewoon klopt natuurlijk.
Hoe werken de prijskaartjes in de winkel?
Uiteraard ligt het probleem van de niet kloppende kassabonnen bij de winkels. Sommige supermarkten hanteren nog steeds geprinte schapkaartjes, waarop de prijzen van de producten staan vermeld. Wanneer de prijzen veranderen, moeten deze schapkaartjes handmatig door de medewerkers worden aangepast. En dat wordt nog weleens vergeten of er wordt er eentje over het hoofd gezien. Fouten maken is hartstikke menselijk natuurlijk, maar de klant is hier wel de dupe van.
Steeds meer winkels werken tegenwoordig met dynamische schapkaartjes. Deze schapkaartjes zijn digitaal en gekoppeld aan het computersysteem van de winkel. De kans op fouten is hiermee een stuk kleiner geworden, maar ook deze dynamische schapkaartjes kloppen lang niet altijd. Juist doordat er geen mensen meer aan te pas hoeven te komen, worden fouten ook niet meer zo makkelijk opgemerkt.
Aanbiedingen zijn niet altijd geregistreerd: je boodschappenbonnetje checken is dus belangrijk
Je kent het vast wel, heb je net een mooie aanbieding gezien van je favoriete product, dus je slaat flink in. Kom je thuis, zie je dat de korting niet is verrekend. Ontzettend balen en weinig mensen nemen de moeite om hiermee terug te gaan naar de winkel. Dit kost een hoop extra tijd en is daardoor niet altijd de moeite. Bovendien wil je ook niet overkomen als een zeurpiet.
Je kunt dus beter bij de winkel al je boodschappenbonnetje checken, want dan kun je meteen actie ondernemen en de fout aangeven bij het winkelpersoneel. In de meeste gevallen zal dit dan direct voor je worden rechtgezet. Want een goede aanbieding is leuk, maar dan moet de winkel wel zorgen dat deze ook in het systeem staat natuurlijk.
Hoe kun je voorkomen dat je teveel betaalt?
Natuurlijk ligt de fout bij de winkels, maar er zijn wel wat dingen die je zelf kunt doen om te voorkomen dat je te veel betaalt voor je boodschappen. Neem dus het heft in eigen hand en voorkom dat jij vanaf nu ooit nog te veel betaalt voor je boodschappen.
Om te beginnen moet je altijd je boodschappenbonnetje checken. Doe dit nog bij de winkel, voordat je naar huis gaat. Als je nog in de winkel bent is het een veel kleinere moeite om dit even aan te geven en je geld alsnog terug te krijgen. Geen enkele winkel zal hier moeilijk over doen en sommige winkels, zoals Jumbo, geven je het product zelfs gratis mee als je een prijsfout ontdekt! Je wordt dan dus in feite nog eens extra beloond voor je oplettendheid.
Is het in jouw supermarkt mogelijk om een handscanner te gebruiken? Doet dat dan vooral! Je kunt de prijs op de scanner dan meteen checken met de prijs bij het schap, zodat je eventuele fouten meteen kunt ontdekken en kunt melden bij de winkel. Tip: in veel winkels kun je ook een handscanner gebruiken als je cash wilt betalen. Op deze manier hoef je niet achteraf je hele boodschappenbonnetje te checken.
Geld verdienen met je kassabon
Zorgen dat je niet te veel betaalt is natuurlijk belangrijk, maar wist je dat je ook geld kunt verdienen met je kassabon? Via de Woolsocks app kun je automatisch cashback krijgen op je boodschappen, hoe lekker is dat?
Het enige wat je hoeft te doen is je bankrekening koppelen in de app (je kunt zelfs meerdere bankrekeningen koppelen als je dat wil) en vervolgens wordt er elke keer als je boodschappen doet bij een winkel die aangesloten is een percentage van het uitgegeven bedrag in je account gestort. Zo kun je zelfs geld verdienen met boodschappen doen!
Geef een reactie