We hebben allemaal wel eens een impulsieve aankoop gedaan, toch? Misschien was het die nieuwe gadget die je eigenlijk niet nodig had, of dat luxe item dat in de aanbieding was. Voor Emily, een jonge vrouw die tijdens de Covid-lockdown op zoek was naar wat extra ontspanning, leidde zo’n impulsieve aankoop tot een schokkende verrassing. Haar energierekening schoot door het dak, en dat allemaal door een simpele fout. Vandaag vertelt Emily haar verhaal, zodat anderen kunnen leren van haar ervaring en niet met zo’n hoge energierekening komen te zitten.
“Emily, bedankt dat je de tijd neemt om je verhaal te delen. Laten we bij het begin beginnen. Wat zette je aan om een opblaasbare jacuzzi te kopen?”
“Graag gedaan! Nou, het begon allemaal tijdens de zomersale. Het was een warme dag, en ik was wat aan het scrollen op mijn telefoon toen ik die opblaasbare jacuzzi tegenkwam. Het leek me heerlijk om zo’n ding in de tuin te hebben en de prijs was echt aantrekkelijk door de korting. Ik dacht meteen aan hoe geweldig het zou zijn om er in de winter, tijdens kerst en oud & nieuw, van te genieten. Dus ik besloot om hem te kopen en op te slaan tot december.”
“Dat klinkt best logisch. Wat gebeurde er toen je hem in december eindelijk ging gebruiken?”
“Ja, dat was waar het fout ging. In december was het best koud en door de Covid-lockdown zaten we veel thuis. Ik dacht, dit is hét moment om die jacuzzi op te zetten. Dus, ik zette hem op, vulde hem met water en liet de verwarming zijn werk doen. Het leek perfect. Ik keek er echt naar uit om lekker te relaxen met een glas wijn in de bubbels.”
“En toen kreeg je een telefoontje van je energieleverancier. Wat dacht je toen?”
“Oh, dat was een schok! Na een paar weken belden ze me om te vragen of ik op de hoogte was van mijn hoge energieverbruik. Ik had geen idee dat er iets mis was. Toen ik mijn rekening checkte, zag ik dat ik in één maand tijd voor 4.000 euro aan elektriciteit had verbruikt. Ik kon het gewoon niet geloven.”
“Dat is echt schrikken! Heb je snel kunnen achterhalen waar dat hoge verbruik door kwam?”
“Ja, na wat onderzoek kwam ik erachter dat de opblaasbare jacuzzi het probleem was. Omdat een opblaasbare jacuzzi niet geïsoleerd is, moest de verwarming constant draaien om het water warm te houden, vooral in de kou. Dat heeft mijn energierekening doen exploderen. Als ik had geweten dat deze jacuzzi zo veel energie zou verbruiken, had ik hem nooit in de winter aangezet, of misschien zelfs helemaal niet gekocht.”
“Wat heb je van deze ervaring geleerd? En welke tips heb je voor anderen om dit soort fouten te voorkomen?”
“Ik heb zeker geleerd om beter onderzoek te doen voordat ik iets koop dat veel energie verbruikt. Mijn belangrijkste tip is om altijd te controleren of een product goed geïsoleerd is als je het in de winter wilt gebruiken. Ook raad ik aan om reviews en ervaringen van andere gebruikers te lezen. Het kan een hoop problemen en onverwachte kosten voorkomen.”
“Dat zijn waardevolle tips. Heb je nog een laatste advies voor mensen die nu aan het overwegen zijn om iets groots aan te schaffen?”
“Zeker! Wees je bewust van de impact op je energierekening. Zelfs als iets in de aanbieding is, kan het uiteindelijk duurder uitvallen dan je denkt. En als je echt iets speciaals wilt, zoals een jacuzzi, overweeg dan om te investeren in een goed geïsoleerde variant of gebruik hem alleen in de zomer. Dat bespaart je een hoop stress en kosten.”
“Bedankt, Emily, voor het delen van je verhaal. Het is een goede herinnering voor ons allemaal om bewuster om te gaan met onze aankopen en het energieverbruik.”
“Graag gedaan! Als mijn ervaring anderen kan helpen om deze fouten te vermijden, dan is dat al iets goeds.”
Jouw geldverhaal
Heb jij ook een bijzonder geldverhaal? Neem dan contact op met interview@onebrokegirl.nl om jouw verhaal (indien gewenst anoniem) te delen met de lezers van one Broke Girl. Samen leren we van elkaar.
Disclaimer
In dit artikel worden affiliate links gebruikt. Bestel jij bij dit bedrijf, dan ontvangt One Broke Girl wellicht een vergoeding. Jij betaalt niets extra.