
Rijd jij in een elektrische auto of wil je in een elektrische auto gaan rijden? Let dan goed op! Sinds 1 januari 2025 betaal je namelijk ook voor de elektrische auto wegenbelasting, ook wel motorrijtuigenbelasting genoemd.
Massaal aan de elektrische auto
Het rijden van een elektrische auto is jarenlang gestimuleerd vanuit werkgevers en de overheid. Zo is er voor veel leaserijders de regel ingevoerd dat er alleen nog voor een volledig elektrische of hybride zakelijke auto kan worden gekozen. Hiermee hebben werkgevers een stap in de goede richting willen zetten in de manier waarop zij met het milieu omspringen en wordt stap voor stap het wegenpark van Nederlandse bedrijven verduurzaamd.
Maar ook werknemers kozen massaal uit eigen initiatief voor een elektrische auto, omdat hiervan de bijtelling lekker laag was. Bijtelling is het bedrag dat je betaalt als je meer dan 500 privékilometers in een jaar rijdt met een zakelijke auto, dus bijvoorbeeld met de leaseauto van jouw bedrijf. Tot 2020 was die voor volledig elektrische auto’s slechts 4%.
Ook dit jaar is er een voordeel voor wie een volledig elektrische auto rijdt. De bijtelling voor de volledig elektrische auto is slechts 17% terwijl bij niet-volledig elektrische auto’s met een percentage van 22% wordt gerekend. Dit geldt wel voor een cataloguswaarde tot 30.000 euro. Alles daarboven wordt alsnog tegen 22% belast. Per 2026 is er geen bijtellingsvoordeel meer voor de elektrische auto.
Op de website van de Belastingdienst lees je de exacte voorwaarden.
Hoe wordt wegenbelasting berekend?
Zodra je een auto op jouw naam hebt staan, ben je wegenbelasting verschuldigd. De overheid krijgt deze informatie rechtstreeks van het RDW wanneer je door hen een kenteken op jouw naam laat schrijven. Je bent dit verplicht te doen zodra je een auto koopt. De verkoper van de auto zal doorgaans de sleutels niet aan je afgeven voor dit geregeld is, want anders kan er geen vrijwaring plaatsvinden. Dit betekent dat de vorige eigenaar aansprakelijk zou blijven voor alle schades die je rijdt en dus ook voor de wegenbelasting die jij vanaf dat moment verschuldigd bent.
De hoogte van de wegenbelasting is afhankelijk van drie factoren: de brandstof, de emissie en het gewicht van de auto. Hoe belastender de auto is voor het milieu, hoe meer je als eigenaar aan wegenbelasting betaalt. Hier is de cataloguswaarde van de auto dus niet van belang. Als de hoogte van de wegenbelasting is berekend mag je kiezen of je per maand of per kwartaal betaalt.
Elektrische auto en wegenbelasting
Voor 1 januari 2025 werd de eigenaar van een elektrische auto vrijgesteld van wegenbelasting en betaalde je dus helemaal niets. Zoals dit ook voor de bijtelling geldt, wordt dit voordeel langzaam en in stappen afgeschaft. Helaas betaal je sinds dit jaar dus ook voor de elektrische auto wegenbelasting. Je hoeft niet direct het volledige tarief te betalen, want de wegenbelasting wordt in stappen doorgevoerd, zo is op de website van de Belastingdienst terug te lezen.
Dit houdt in dat je in 2025 75% korting krijgt op het tarief dat eigenlijk voor jouw auto geldt. Van 2026 tot en met 2029 is de korting 25% op het eigenlijke tarief. Vanaf 2030 betaal je voor de elektrische auto wegenbelasting zoals dit voor iedere andere auto geldt. Er is dan niet langer sprake van korting. Heb je een plug-in hybride auto, dan zijn de regels weer net iets anders. Vanaf 1 januari 2025 krijg je slechts 25% korting op het tarief dat normaal voor jouw auto zou gelden. Vanaf 1 januari 2026 wordt er helemaal geen korting meer berekend en betaal je het volledige tarief.
Veel eigenaren van een elektrische auto maken zich zorgen over deze nieuwe belastingregels. Een elektrische auto is namelijk veel zwaarder in gewicht dan een auto met een benzine- of dieselmotor. Daarmee zal de wegenbelasting veel hoger uitpakken, omdat het gewicht wordt meegerekend in de som van wat je moet betalen. Houd hier dus rekening mee bij de keuze van jouw volgende auto.
Weet jij overigens in welke maand je het voordeligst jouw nieuwe auto koopt? Je leest het hier.
Disclaimer
In dit artikel worden affiliate links gebruikt. Hiervoor ontvangt One Broke Girl soms een vergoeding. Jij betaalt niets extra.