Dat bijna alle Nederlanders houden van minigroenten is algemeen bekend. Maar ook andere boodschappen worden steeds kleiner en dat gaat ongemerkt! Krimpflatie. En ook dat eet een gat in jouw boodschappenbudget.
In dit artikel...
Hoge inflatie
Dat boodschappen allemaal duurder zijn geworden is ondertussen bij iedereen wel opgevallen. Mijn eigen boodschappenlijstje ging in januari al met dik 6% omhoog. Maar door stijgende energiekosten en transportkosten is de inflatie ondertussen gestegen naar bijna 10%.
Dat betekent dat als je eerst prima uit kon komen met € 100,- aan boodschappenbudget, je nu voor dezelfde boodschappen € 110,- nodig hebt. Slik.
Krimpflatie
Waar de stijgende prijzen in de supermarkt ontzettend opvallen, is de krimpflatie juist heel erg sneaky. Want hoewel je meteen kunt zien wanneer er een keer méér in een verpakking zit, door de grote reclame op de doos met ‘nu 20% meer inhoud!’, blijven de fabrikanten angstvallig stil als ze minder in hun verpakkingen gaan doen.
En dat is precies wat krimpflatie is… Minder waar voor hetzelfde geld krijgen.
Op sommige producten wordt het zelfs dubbel zo bont gemaakt, want gaat én de prijs omhoog én zit er ineens minder in een verpakking.
Welke krimpflatie is al gespot?
Koopmans zelfrijzend bakmeel
Waar je voorheen een verpakking van 500 gram kocht, zit er nu nog maar 400 gram in een doos. Dit heeft wellicht te maken met de hogere tarweprijs door de oorlog in Oekraïne, maar je ziet er aan de verpakking weinig aan. De doos is namelijk nog steeds even groot. Maar er zit maarliefst 20% minder in!
Dit betekent dat als de prijs zelf gelijk is gebleven, je alsnog 20% meer betaalt.
Ariel pods
Dat de Ariel pods om jouw was mee te doen hartstikke duur zijn wisten we al. En ook zitten er al lange tijd minder in het pak dan eerst. Maar deze verpakking heeft ondertussen een pod verloren en je kunt er dus een wasje minder mee doen.
In januari viel het me al op dat mijn Ariel waspoeder maarliefst 70% in prijs steeg ten opzichte van een paar maanden eerder, maar nu zijn dus ook de pods aan de beurt.
En één pod minder klinkt wellicht als niet zo veel, maar is dus wel een prijsstijging van 6,25%.
Aldi rooibosthee
Zelfs de budgetsupermarkt blijft niet verstoken van krimpflatie. Want waar de rooibosthee van Aldi voorheen 25 zakjes bevatte, is dit nu nog maar 20 zakjes. Als de prijs gelijk is gebleven betaal je daardoor dus ook 20% meer voor.
Aldi Nord (dat is de Aldi die we in Nederland ook hebben) kondigde in Duitsland vorige maand al flinke prijsstijgingen tot wel 50% aan op vlees en zuivel. Maar daar blijft het dus niet bij!
Teisseire siroop
Deze is al wat eerder gespot door Emma van SkereStudent.com, maar ook de siroopflessen van Teisseire zijn ineens een stuk kleiner geworden. Eerst zat er 750 ml in een fles, terwijl je nu nog maar 600 ml krijgt. Een prijsstijging van 20% dus.
En laat deze siroop -in de Piña Colada variant- nou net de favoriet zijn van manlief…
Zwitsal billendoekjes
Ook de babyproducten moeten het ontgelden. Er gaan geruchten dat er in de Olvarit pap nu minder zit. Want dan geef je jouw baby toch gewoon minder te eten? Maar doordat ik uit die levensfase van mijn kleine ben gegroeid, weet ik dat niet zeker.
De Zwitsal billendoekjes hebben wél zeker last van krimpflatie en zijn gekrompen van 72 doekjes in een verpakking naar 65 doekjes. Een prijsstijging van bijna 10%.
Toch maar even vragen of de kleine zijn poepjes even ophoudt.
Wat kun je doen aan krimpflatie?
De kans dat jij de producenten van jouw favoriete producten gaat bewegen om weer meer in hun verpakking te gaan doen is heel klein. Maar je kunt jezelf wel wapenen voor krimpflatie.
Zorg voor een voorraad
Voor lang houdbare producten die je veel gebruikt is het belangrijk om een voorraad aan te leggen. Alle producten die ik in deze blog noem zijn prima op voorraad te houden.
Maar doe dit alleen als je producten ook veel gebruikt. Je hoeft echt geen potten met groenten te gaan hamsteren, of zonnebloemolie in te slaan als je dit eens per jaar eens nodig hebt. Zonde.
Door een voorraad te hebben van jouw veelgebruikte items, regel je voor jezelf 2 dingen:
- Je kunt het product kopen wanneer het in de aanbieding is en betaalt daardoor structureel minder.
- Wanneer er tijden van hoge inflatie of krimpflatie zijn, heb jij nog voor een lange tijd de prijs en inhoud van het oude product.
Houd jouw bodemprijzen bij
De uitvinder van de bodemprijs, Minke van Gierige Gerda, kan er voor eeuwig op blijven hameren. Maak voor jezelf een bodemprijzenlijst. Hierop houd je bij wat de laagste prijs is waarvoor je een product hebt gehaald.
Maar deze prijs reken je niet per verpakking.
Je houdt een bodemprijzenlijst bij per kilo, liter, of aantal wasbeurten.
Door een bodemprijzenlijst te hebben kun jij:
- Gemakkelijk zien of iets een goede aanbieding is. 1+2 gratis klinkt als een fantastische deal, maar is dat in veel gevallen helemaal niet.
- Herkennen of een product last heeft van krimpflatie. Je gaat namelijk direct zien dat de prijs per eenheid veel hoger is dan hij eerst was.
Deel jouw gekrompen product onder deze blog!
Ben jij nou ook een gekrompen product tegen gekomen? Deel het dan onder deze blog, zodat iedereen kan zien welke fabrikanten zich wagen aan dit best wel vuile marketingtrucje.
Disclaimer
In dit artikel worden affiliate links gebruikt. Als je hierop klikt, ontvangt One Broke Girl wellicht een vergoeding. Jij betaalt niets extra.
Geef een reactie