Sommige mensen hebben er een hekel aan, en anderen hebben niet eens door dat ze deze hebben: abonnementen. Soms heel handig, maar soms ook geldslurpers die je helemaal niet nodig hebt. Nu we tijd over hebben tijdens deze crisis -en ja, ons ook een beetje vervelen soms-, is het hoog tijd om deze onder de loep te nemen en kritisch naar jouw abonnementen te kijken. Doe je mee?
Welke abonnementen heb je eigenlijk?
Het kritisch kijken naar jouw abonnementen begint natuurlijk bij overzicht. Als je gebruik maakt van een budget, zoals het One Broke Girl maandbudget, dan heb je dit overzicht al. Als je het overzicht mist, begin dan eens bij jouw bankrekening. Elke bank heeft, wanneer je bent ingelogd, een plek waar alle automatische incasso’s worden getoond. Dat is precies de plek waar je ziet welke abonnementen je hebt. Zet deze eerst eens onder elkaar. Als je ook abonnementen hebt die je per jaar betaald, zoek die dan ook even uit.
Kritisch kijken naar jouw abonnementen
Nu komt het lastigste gedeelte… Kijk eens kritisch naar jouw abonnementen en stel jezelf daarbij de volgende vragen:
1. Gebruik je het wel echt?
Ga je echt naar de sportschool? Kijk je echt naar al die streaming diensten? Heb je het wel écht nodig?
2. Zijn er goedkopere alternatieven?
Soms kies je voor iets wat duurder is vanwege de extra services. Wij hebben bijvoorbeeld een dure sportschool, maar deze heeft kinderopvang voor ons kleintje. Maar in sommige gevallen maak je deze keuze niet bewust. Het is dus goed om er bij stil te staan dat er misschien goedkopere alternatieven zijn die jou geld besparen.
3. Word je er gelukkig van?
Sommige zaken gebruik je misschien niet echt, zoals wanneer je een goed doel sponsort, maar misschien word je er wél gelukkig van. Dat mag je gewoon meewegen.
Maak de switch!
Je hebt nu een geweldig beeld van jouw abonnementen en wat je hiermee wil. Nu hoef je nog maar één ding te doen: maak de switch! Zeg het abonnement wat je niet gebruikt op, of verander van aanbieder om het maandbedrag te verlagen. Alle bedragen die je hiermee bespaar, steek je in jouw eigen zak.
Tip: Als je helemaal niet wilt overstappen, maar wel een lager bedrag wilt krijgen, kun je altijd bellen met de afdeling opzeggingen van het bedrijf. Vertel ze dat je overweegt over te stappen vanwege de prijs en je krijgt vaak een super goede nieuwe aanbieding. Zo heb ik € 21,- per maand (voor 6 maanden) kunnen besparen op mijn Internet & TV abonnement.
Onze abonnementen
Wij hebben best wel wat abonnementen…
Abonnement | Maandbedrag |
Algemeen Dagblad online | € 6,00 |
Google opslag | € 11,98 |
Patreon sponsoring | € 13,58 |
Streaming (Netflix, Disney+, Amazon Prime, Spotify) | € 45,49 |
Sportschool | € 109,- |
TV & Internet | € 76,99 |
CV ketel | € 11,- |
GSM | € 119,- |
Website | € 20,13 |
Charly Cares (oppas) | € 6,- |
Totaal | € 419,17 |
Onze switch
Ik heb mezelf deze maand als doel gesteld om te besparen op de vaste lasten. De abonnementen vallen hier ook onder. Ik ga dus het volgende doen:
- Charly Cares zeg ik op. In realiteit past mijn zusje altijd op en mogen we nu toch niet naar buiten. Dat scheelt me 6 euro per maand (€ 72,- per jaar).
- Ons abonnement op CV ketel onderhoud ga ik veranderen. Nu komt de CV ketel controleur elk jaar, maar zelfs de controleurs zélf zeggen dat eens per twee jaar voldoende is. Ik ga dus met mijn leverancier bellen en het abonnement omzetten van een jaarlijks abonnement naar een tweejaarlijks abonnement. Ik wil het abonnement wél houden, omdat we al eens tijdens de feestdagen met een kapotte verwarming zaten en ze gelukkig wél langs kwamen, juist omdat we een abonnement hebben. Ook betalen we dan alleen voor het materiaal en niet voor de voorrijkosten en het uurloon.
Hoe zien jouw abonnementen er uit? En wat ga jij hier deze maand aan doen?
Geef een reactie