De vakantieperiode is weer aangebroken, dus gaan vele van ons weer genieten van een welverdiende vakantie. Maar ga je vliegen? Dan kan het gebeuren dat je vlucht vertraagd of zelfs geannuleerd wordt.
Dit kan erg vervelend zijn, maar gelukkig heb je in dergelijke situaties bepaalde rechten waar je aanspraak op kunt maken. In deze blog zullen we uitleggen wat deze rechten inhouden en hoe je dit kunt regelen (alvast een tip: dit kan heel makkelijk online).
Of je nu nog moet vertrekken of je je vlucht al hebt gemist, het is belangrijk om te weten waar je recht op hebt én hoe je krijgt waar je recht op hebt.
Vlucht vertraagd of geannuleerd: jouw rechten
Als je vlucht vertraagd is of zelfs geannuleerd wordt, is het belangrijk om te weten dat je als passagier bepaalde rechten hebt. Want een vakantie begint (of eindigt) natuurlijk extra slecht op deze manier.
Zorg ervoor dat je voordat je vertrekt op de hoogte bent van je rechten en laat je niet afschepen door de luchtvaartmaatschappij.
Want jij hebt recht op verzorging tijdens het wachten, recht op bijstand zodat je bijvoorbeeld even je familie kunt bellen, recht op omboeken of terugbetaling en als laatste -en misschien wel de meest onbekende- recht op compensatie. Dat betekent dat je een schadevergoeding krijgt voor jouw gemiste of vertraagde vlucht. Daarvoor moet je wel zo snel mogelijk een claim indienen bij jouw luchtvaartmaatschappij.
Online claim indienen bij vertraagde of geannuleerde vlucht
Maar hoe doe je dat dan, je zo’n claim indienen? Je kunt heel eenvoudig een claim indienen bij EUclaim. Zij zorgen er vervolgens voor dat jij krijgt waar je recht op hebt. Zo hoef jij zelf niet precies te weten welke bedragen normaal zijn voor welke afstanden, want dat zoeken zij voor je uit.
Ook niet onbelangrijk: als iedereen op zijn strepen gaat staan en zorgt dat hij krijgt waar hij recht op heeft, wordt het voor luchtvaartmaatschappijen een stuk kostbaarder als vluchten vertraging oplopen. Dit kan een mooie stimulans voor hen zijn om ervoor te zorgen dat hun vluchten op tijd vertrekken.
Recht op compensatie
Als je vlucht vertraagd of geannuleerd is, kan je in sommige gevallen recht hebben op compensatie. Een soort schadevergoeding. Het bedrag hangt af van de afstand van de vlucht en de duur van de vertraging. Deze compensatie kan oplopen tot 600 euro!
Je kunt zelf een claim indienen, of dit uit handen geven aan een derde partij.
Het is belangrijk om te weten dat deze compensatie alleen geldt voor vluchten die binnen de EU vertrekken of aankomen, of voor vluchten die worden uitgevoerd door een luchtvaartmaatschappij uit de EU.
Maar deze compensatie geldt niet bij overmacht, dus barst er ineens een IJslandse vulkaan uit waardoor jij niet kunt vliegen, dan krijg je geen extra schadevergoeding.
Recht op verzorging
Als je vlucht vertraagd is, heb je ook recht op verzorging. Dit wil zeggen dat de luchtvaartmaatschappij je maaltijden, drankjes, hotelaccommodatie en vervoer van en naar het hotel moet bieden, indien je dit nodig hebt.
Bij een vertraging van een uur of twee is het natuurlijk niet nodig om je een hotel aan te bieden, en ook geen maaltijd. Maar als je langere tijd op het vliegveld moet doorbrengen of zelfs de volgende dag pas kunt vliegen, heb je wel degelijk recht op een bepaalde mate van verzorging.
Recht op omboeking of terugbetaling
Daarnaast heb je, als je vlucht vertraagd of zelfs geannuleerd is, het recht om je vlucht om te boeken naar een andere beschikbare vlucht, zonder dat je hier extra kosten voor moet betalen.
Als omboeking geen optie is, kun je ervoor kiezen om je ticket te laten terugbetalen. Dit geldt ook voor eventuele extra kosten die je hebt gemaakt als gevolg van de vertraging, zoals hotelreserveringen, een huurauto of andere vervoerskosten.
Recht op bijstand
Naast compensatie, verzorging en omboeking of terugbetaling, heb je ook recht op bijstand van de luchtvaartmaatschappij. Klinkt ingewikkeld, maar het betekent dat ze je moeten informeren over je rechten, je de mogelijkheid moeten bieden om te communiceren met familie en vrienden, en je moeten bijstaan bij eventuele verdere regelingen die je moet treffen. Ze mogen je dus zomaar niet aan je lot overlaten.
Vergeet dus nooit een claim in te dienen als je vlucht vertraagd of geannuleerd is, want misschien heb jij wel ergens recht op. Het zou zonde zijn als je zelf voor extra kosten opdraait, waar de luchtvaartmaatschappij je eigenlijk voor zou moeten vergoeden.
Disclaimer
In dit artikel worden affiliate links gebruikt. Hiervoor ontvangt One Broke Girl wellicht een vergoeding.
Geef een reactie