Het is weer zover… De voor-ingevulde aangifte over 2023 staat klaar om gecontroleerd en ingevuld te worden. Maar wat heb je eigenlijk allemaal nodig voor de belastingaangifte? Met deze handige checklist ben jij alvast voorbereid op het doen van jouw belastingaangifte van 2023.
In dit artikel...
Steeds meer automatisch
Het doen van de belastingaangifte wordt steeds gemakkelijker gemaakt door de Belastingdienst. Ze willen natuurlijk gewoon lekker geld innen. Daarom is jouw aangifte vanaf 1 maart al best ver ingevuld. Veel informatie krijgen ze namelijk al van jouw werkgever of van banken waar jij jouw spaargeld hebt staan.
Maar ook de belastingdienst weet niet álles. Het is dus heel belangrijk om de aangifte heel goed na te kijken en aan te vullen wat er mist.
Vraag jouw DIGID aan
Iedereen met een burgerservicenummer (BSN) kan aangifte doen en je hebt deze dus ook nodig bij het invullen. Niet alleen het BSN van jezelf is belangrijk, maar ook die van jouw (fiscaal) partner en kinderen. Heb je deze nog niet of ben je jouw inloggegevens vergeten? Vraag deze dan zo snel mogelijk opnieuw aan via de website van DIGID.
Alles over jouw inkomsten
De belastingaangifte heet niet voor niets de ‘aangifte inkomstenbelasting’. Je moet dus sowieso jouw inkomsten van jezelf en van jouw (fiscaal) partner hebben. Elk jaar krijg je van jouw werkgever een jaaropgave. Zelfs als je WW ontvangt krijg je een jaaropgave van het UWV.
Ben jij ondernemer? Dan zul je ook de gegevens van jouw bedrijf klaar moeten hebben voor de aangifte. Je betaalt namelijk belasting over de winst van jouw bedrijf.
Daarnaast kun je ook inkomsten hebben doordat je alimentatie ontvangt van jouw ex-partner. Ook dit bedrag moet je doorgeven aan de belasting, dus tel de alimentatiebedragen van 2023 maar alvast op.
Als laatste heb je misschien door het jaar heen al een ‘voorlopige teruggave’ van de Belastingdienst ontvangen. Veel mensen krijgen die wanneer ze een hypotheek hebben, zodat ze het verwachte bedrag wat ze terugkrijgen alvast spreiden over de maanden van het jaar. Eigenlijk is dat een soort voorschot. Dit voorschot wordt verrekend met het echte bedrag wat je terugkrijgt of zou moeten betalen.
Sparen & beleggen
De bedragen die jij aan spaargeld, beleggingen, cryptocurrency of een tweede huis hebt staan, zijn onderdeel van jouw vermogen. En over vermogen betaal je vermogensbelasting. Gelukkig mag je eerst eventuele schulden die je hebt aftrekken van jouw vermogen, waardoor je misschien wel helemaal niets aan vermogensbelasting hoeft te betalen.
Op jouw totale vermogen (dus na aftrek van schulden) hoef je voor de eerste € 57.000,- geen belasting te betalen. Als je aangifte doet met jouw (fiscaal) partner, dan is dat bedrag zelfs € 114.000,-.
Fictief rendement
De belastingdienst ging er altijd vanuit dat je, wanneer jouw vermogen boven die drempel uit komt, ook rendement behaalt. Ze rekenen voor 2023 met een fictief rendement die dicht bij het werkelijke rendement van je box 3-inkomen liggen. Dit jaar gebruiken ze voor jouw bezittingen 2 verschillende percentages: 1 voor je banktegoeden en een voor beleggingen en andere bezittingen.
Het percentage dat gerekend wordt voor de banktegoeden is 0,92% en op beleggingen en andere bezittingen wordt gerekend met 6,17%.
Peildatum
De peildatum van jouw vermogen is 1 januari 2023. Dat wil zeggen dat je moet weten wat het saldo van jouw vermogen was op 1 januari 2023. Zoek dus even na hoeveel spaargeld, beleggingen en cryptocurrency je had, en hoeveel jouw tweede huis waard was op die datum. Je kunt dit vinden op een jaaroverzicht, welke je in jouw account kunt downloaden.
Schulden
Ik noemde hem net al even, maar de eventuele schulden of leningen die je hebt lopen, gelden als ‘negatief vermogen’. Dat betekent dat je deze eigenlijk wegstreept tegen spaartegoeden en beleggingen die veel waard zijn. Van de meeste leningen of schulden ontvang je een jaaroverzicht, wat je kunt gebruiken voor het invullen van de belastingaangifte.
Vergeet ook jouw studielening niet als je die nog hebt!
Jouw eigen huis
De reden waarom ik de belastingaangifte een stuk leuker ben gaan vinden om te doen is het bijzondere fenomeen ‘Hypotheekrenteaftrek’. Dat houdt in dat je 30 jaar lang de rente die je betaalt aan de hypotheek verstrekker van jouw inkomsten af kunt trekken, waardoor je vaak een behoorlijk bedrag van de belasting terugkrijgt.
Om de juiste informatie in te vullen op de belastingaangifte, krijg je een jaaropgave van de hypotheekverstrekker. Deze heb je dus nodig. De voorwaarden voor hypotheekrenteaftrek vind je hier.
Natuurlijk is jouw huis ook iets waard (=vermogen). Dat wordt berekend door de WOZ-beschikking die je van de gemeente krijgt. Hier wordt altijd terug gekeken naar een jaar eerder dan het jaar waarover je aangifte doet. Voor de aangifte van 2023 wordt dus gekeken naar de WOZ-waarde van peildatum 1-1-2022. Zoek deze er dus alvast maar bij.
In 2023 een huis gekocht
Heb je in 2023 jouw droomhuis gekocht? Let dan even extra op. Je kunt namelijk bepaalde aankoopkosten aftrekken van de belasting (= meer geld terug!). Je hoeft dit alleen maar aantoonbaar te maken met de rekening.
De volgende zaken zijn aftrekbaar:
- Hypotheekadviseur: advies- en bemiddelingskosten
- Hypotheekverstrekker: bereidstellingsprovisie. Dat is het bedrag wat je betaalt om de rente die je in de offerte hebt gekregen te verlengen. Maar ook de kosten voor een nieuwbouwdepot, verbouwingslening of een verbouwdepot zijn aftrekbaar.
- Notaris: notariskosten voor de koopakte
- Kadaster: kadastrale rechten voor de koopakte
- Taxatie: taxatiekosten voor het krijgen van de hypotheek
- NHG: kosten voor de aanvraag van Nationale Hypotheek Garantie (NHG)
- Bouwrente: als je die betaalde na het tekenen van het voorlopig koopcontract, maar voor het tekenen van de hypotheekakte
Het klinkt misschien als iets kleins, maar wij kregen best een flink bedrag terug in het jaar dat wij ons huis kochten.
Als je in 2023 jouw huis hebt verkocht, dan heb je ook de notarisrekening van de verkoop nodig voor jouw aangifte.
Aftrekposten
Er zijn nog een aantal zaken die je op kunt voeren als aftrekposten die ik nog niet heb genoemd.
- Ziektekosten: je kunt jouw premie van de ziektekostenverzekering, het verplichte eigen risico en een verhoogd eigen risico niet aftrekken, maar als je meer kosten hebt gemaakt die je niet via de verzekering vergoed krijgt, dan kun je deze aftrekken. Denk aan medicijnen of zelfs het vervoer naar het ziekenhuis. Hiervoor geldt wel een drempel, dus je moet wel een minimumbedrag aan kosten hebben voordat je het kunt meewegen. Het laagste drempelbedrag is slechts € 149,- maar loopt op naarmate je meer verdient. Je leest er hier alles over.
- Giften: als je officieel een bedrag aan een goed doel of kerk geeft, is dit aftrekbaar van de belasting. Je kunt hiervoor het formulier ‘Overeenkomst periodieke giften‘ van de Belastingdienst gebruiken.
- Reiskosten woon-/werkverkeer: als jouw werkgever niet al jouw reiskosten vergoedt en je met het OV gaat, kun je een bedrag aftrekken van de belasting.
- Partneralimentatie: als je deze krijgt zijn het inkomsten, maar als jij deze moet betalen is het een aftrekpost. Even goed meerekenen dus!
- Lijfrente en arbeidsongeschiktheidsverzekeringspremies: ook deze zijn vaak aftrekbaar. Denk bijvoorbeeld aan als je extra hebt ingelegd op jouw pensioen.
Beetje lastig?
Vind je het toch allemaal een beetje lastig? Zoek dan een belastingadviseur in jouw buurt die voor een klein bedrag jouw aangifte kan opstellen. Zij kennen alle trucs en ins & outs van de belastingaangifte en besparen je waarschijnlijk geld door hun kennis.
Disclaimer
Ik ben géén belastingadviseur en geef geen persoonlijk advies. Deze checklist voor de belastingaangifte is geschreven ter vermaak, maar het blijft jouw eigen verantwoordelijkheid om jouw aangifte correct op te stellen. Dit artikel is een update van een artikel van eerdere jaren.
Geef een reactie