Een online cursus is een leuke manier om –als het eenmaal staat– passief geld te verdienen. Zo bedacht ik in september dat het leuk zou zijn om een challenge te maken over sidehustles. En waar ik normaal al mijn spannende ideeën voor me uit schuif en over blijf fantaseren, pakte ik nu door en deed ik het écht. Ik begon wel klein, om het uit te proberen zodat het daarna alleen maar beter kan worden. Ik koos daarom voor een cursus op een apart Instagram account. Hoe ik dat deed, vertel ik in deze blog, zodat jij ook je eigen Instagram cursus kunt maken.
In dit artikel...
Kennismaken
Een cursus maken op Instagram is een leuke en makkelijke manier om te beginnen. Als ik dacht aan een cursus maken in een speciale leeromgeving, begon mijn hoofd een beetje te tollen. Maar Instagram ken ik, is toegankelijk en vooral: het kost niks. Daarom kon ik de eerste ronde van mijn cursus voor een mini prijsje doen. Mensen moeten namelijk eerst kennis met je maken en daarnaast: alles was nieuw voor mij. Dit was dus een uitgelezen kans om mensen voor een laag bedrag mee te laten doen, zodat ik kon leren. Ik ben het gaan promoten en na een paar aanmeldingen ben ik alles gaan uitschrijven.
Videos maken
Ik wilde een vijfdaagse challenge over Side Hustles organiseren die aansluit bij mijn e-book, dus dat betekende dat ik voor vijf dagen materiaal moest hebben. Ik ben eerst per dag gaan opschrijven welke lessen ik wilde delen en welke opdrachten daarbij hoorden. Daarna heb ik een dag gekozen om alles te filmen. En je denkt misschien dat dat zo klaar is, een paar filmpjes opnemen. Maar ik ik ben er de hele dag mee bezig geweest.
Ik heb de filmpjes per dag bewaard in een mapje op mijn telefoon, zodat al het materiaal bij elkaar stond. Ik heb geen fancy apparatuur gebruikt, ik heb namelijk alle filmpjes met mijn telefoon gemaakt. Ik heb wel een standaard gekocht waar mijn telefoon in paste en waar een ringlamp bij zat.
Promoten en verkopen
Ik gebruikte mijn eigen Instagram account Geldkwebbel om de challenge te promoten. In het begin liep het nog geen storm, ik had heel lang maar 2 aanmeldingen. In de weken erna druppelde er steeds wat klanten binnen, maar de week voordat de challenge zou beginnen ging het harder. Uiteindelijk had ik 19 betalende cursisten! Hoe vet!
Ik was door het dolle heen, maar ik voelde ook de druk. Ik werd onzeker, want wat als ze het niks vonden? Aan de andere kant dacht ik ook heel rationeel, want het kostte maar 17 euro. Ik keek nog eens naar mijn filmpjes en toen dacht ik, dit is gewoon heel waardevol en zeker voor dat geld!
Vol vertrouwen begon ik aan dag 1. En de dagen vlogen om!
Mijn cursisten waren ontzettend tevreden en ik kijk ook zelf terug op een geweldige lancering.
Jouw stappenplan voor een Instagram cursus
Stap 1: Waar wil je een cursus over geven? Bezit jij een skill die je anderen wilt leren of heb je ergens veel kennis over?
Stap 2: Bedenk welke prijs je deze cursus wilt maken. Maak je voor het eerst een cursus? Houd de prijs dan laag, zodat je reviews kunt verzamelen. Aan de hand van de feedback die je krijgt, kun je daarna jouw cursus finetunen.
Stap 3: Ga de cursus promoten
Stap 4: Schrijf je cursus uit, van dag tot dag of per module. Wat wil je dat je cursisten leren? Wat kunnen ze aan het eind van de cursus?
Stap 5: Nu ga je alles wat je hebt uitgeschreven, filmen. Dit kan gewoon met je telefoon. Deze filmpjes kun je daarna uploaden in je stories. Sla de stories per dag op in de hoogtepunten, anders kunnen je cursisten het niet terugkijken.
Stap 6: Na je cursus kun je met alle feedback van de cursisten jouw cursus finetunen.
Tiffany is 32 jaar oud en heeft twee kinderen. Ze houdt ontzettend van wandelen en lezen en geniet graag van uitstapjes met haar gezin. En hoewel ze dol is op geld, is besparen eigenlijk niets voor haar. Zij wil liever flink ‘side hustlen’ en meer verdienen. Dit deelt ze dan ook graag op OneBrokeGirl.nl en haar eigen website.
Michelle Verdienen says
Instagram groeit zo supersnel. Het is ook veel makkelijker dan Facebook en 20x zo groot als Twitter. Dat is echt een goede markt voor 2023. Bedankt voor de tips.
Up Communicatie says
Instagram is inderdaad een hot item in de wereld van social media. Als bedrijf wordt het ook steeds belangijker om hierop actief te zijn. Zowel om klanten te woord te staan als voor het promoten van producten of diensten. Bedankt voor de tips!
Met vriendelijke groet,
Carla