Boodschappen hebben we allemaal nodig, maar supermarkten willen ons natuurlijk niet alleen dat verkopen wat we écht nodig hebben. Een supermarkt is geen liefdadigheidsinstelling en heeft maar één doel: zoveel mogelijk verkopen. Supermarkten trekken dus allerlei slimme trucjes uit de kast om hun klant, jij dus, met zoveel mogelijk boodschappen de winkel uit te laten gaan. Wij hebben de 9 meest voorkomende trucjes waarmee de supermarkt jou meer laat kopen voor jou op een rijtje gezet, zodat je hier nooit meer intrapt.
Zuivel staat achterin de winkel
Erger jij je ook wel eens aan de route die je door de supermarkt af moet leggen als je alleen maar voor een pak melk komt? Logisch! Supermarkten denken namelijk erg goed na over wat ze waar neerzetten. Zo staat de zuivel in vrijwel elke supermarkt achterin. Veel mensen komen naar de supermarkt voor zuivel als noodzakelijke boodschap, maar om daar te komen moet je langs allerlei andere, lekkere producten en schreeuwende aanbiedingen. Zie dat maar eens te weerstaan….
Vers brood en appeltaart
Niet al het brood wordt vers gebakken in supermarkten. Sterker nog, vaak wordt een behoorlijk deel geleverd door een externe bakkerij. Maar supermarkten zijn niet gek, de geur van vers boord en verse appeltaart doet je meteen watertanden. En dus kopen klanten meer als deze geur in de winkel hangt. Supermarkten bakken dit soort producten daarom ín de winkel af, zodat jij meer in je mandje legt dan je eigenlijk nodig hebt.
Mandjes en wagentjes worden steeds groter
Nog een handig trucje waarmee supermarkten jou meer laten kopen, is het steeds groter maken van mandjes en winkelwagentjes. Je hebt het niet meteen in de gaten, en als dat wel zo is vind je het misschien juist wel handig, maar supermarkten doen dit puur zodat jij meer gaat kopen. Als je mandje of kar vol lijkt, ben je namelijk geneigd om te stoppen, terwijl als deze nog leeg is, jouw brein automatisch vindt dat er nog van alles bij kan.
Impulsaankopen
Supermarkten weten best dat jij voornamelijk komt voor spullen die je nodig hebt, dus ze zullen er alles aan doen om jou te verleiden iets extra’s aan te kopen. Dit doen ze door je op verschillende plekken in de winkel te verleiden tot zogenaamde ‘impulsaankopen’. Dit zijn producten die je in een impuls, dus ongepland, koopt. Denk aan iets lekkers op een apart meubel bij de bakkerij-afdeling, een bosje bloemen in de buurt van de kassa en snoep aanbiedingen op opvallende tafels in het middenpad, waar je eigenlijk niet omheen kunt.
De producten met de hoogste winstmarge staan op ooghoogte
Niet de duurste producten, maar de producten waar supermarkten het meeste geld aan verdienen staan op ooghoogte. Je bent namelijk al snel geneigd om dat wat op ooghoogte staat te kiezen. Zoek jij een blik soep, dan is de kans het grootst dat jij recht vooruitkijkt en pakt, terwijl je misschien wel een stuk goedkoper uit bent als je even door je knieën gaat of juist op je tenen moet gaan staan.
Op ooghoogte plaatsen supermarkten dus de producten die ze het liefst verkopen. Vaak zijn dit de eigen merkproducten of de producten met de hoogste winstmarge.
Je kunt niet om aanbiedingen heen
Nog voordat je de winkel binnen bent, vliegen de aanbiedingen je om de oren. In de folder, posters op de ramen, borden voor de deur. Ook in de winkel doen supermarkten er alles aan om jou te laten zien wat voor geweldige aanbiedingen ze wel niet hebben, die jij echt niet mag missen. Dit doen ze door opvallende kleuren te gebruiken en jou het idee te geven dat dit een deal is die je niet mag missen. Ook als de aanbieding eigenlijk helemaal niet zo geweldig is.
Koppelverkopen
Door producten die bij elkaar horen bij elkaar te leggen, proberen supermarkten jou meer te laten kopen. Denk aan een aanbieding van shoarma, waar de knoflooksaus en pitabroodjes als bij neer worden gezet. Dit doen ze niet voor jouw gemak, maar om meer te verkopen.
Ook de plaatsing van verschillende producten in de winkel is hierop gebaseerd. Zo vind je de koekjes altijd bij de koffie en thee en de chips en nootjes altijd bij de wijnen.
Een rustig muziekje
Wist je dat je als je relaxed bent, langzamer door de winkel gaat? En hoe langer jij in de winkel blijft, hoe meer trucjes supermarkten toe kunnen passen om jou meer te laten kopen. Daarom gaat het poortje bij de ingang wat langzamer open en staat er een rustig achtergrondmuziekje aan op een zachte toon.
Dit is trouwens ook de reden waarom je vanuit een supermarkt nooit buiten kunt kijken en waarom er geen klokken hangen. Ze willen je gewoon zo lang mogelijk binnen houden en niet af laten leiden door andere dingen dan de producten die zij aanbieden.
Gemak producten bij de kassa
En ben je dan eenmaal bij de kassa beland, dan doet de supermarkt nog een laatste poging om jou nog iets extra’s te verkopen. Bij de kassa vind je vaak candybars, kleine zakjes noten en gekoelde flesjes drinken. Producten die je makkelijk in een opwelling meeneemt, omdat het lekker uitziet, het warm is buiten, of je gewoon eigenlijk wel wat trek hebt. Terwijl je dezelfde candybars voor een fractie van de prijs vindt als je een paar stappen terugzet. Dit is dus het laatste slimme trucje waarmee supermarkten jou meer laten kopen.
Disclaimer
In dit artikel worden affiliate links gebruikt. Hiervoor ontvangt One Broke Girl soms een vergoeding. Jij betaalt niets extra.
Lydia is online content maker en moeder van twee jonge kinderen. Daarnaast belegt zij samen met haar man in vastgoed, ETF’s en aandelen met als doel het behalen van financiële onafhankelijkheid. Haar interesse in geld zit heel diep, en ze deelt haar kennis graag met anderen.