Je hebt net een geweldige nieuwe telefoon gekocht, met een nieuwwaarde van boven de € 750,-. Natuurlijk wil je die in piekfijne conditie houden, dus doe die telefoon verzekering er ook maar bij. Dan heb je het in ieder geval goed geregeld. Maar is dat wel de beste keuze? Ik zet de voordelen en nadelen van jouw telefoon verzekeren op een rijtje.
Waarom zou je jouw telefoon verzekeren?
Voor alle verzekeringen geldt dat je deze in principe alleen hoeft af te sluiten als je het verzekerde bedrag niet zelf kunt betalen. Je koopt hiermee een beetje zekerheid in dat als er iets gebeurt met jouw telefoon, je dit altijd direct kunt oplossen. De eerste vraag waar je dus over na moet denken is: is jouw telefoon zo waardevol dat je deze verzekering wilt afsluiten? Daarmee bedoel ik niet alleen de waarde van de telefoon, maar als je er niet zo veel waarde aan hecht om voor een tweedehands telefoon te gaan als jouw eigen telefoon stuk gaat, dan zijn de voordelen van het verzekeren van jouw telefoon niet zo groot.
Wat kost een telefoon verzekering?
De kosten van een telefoon verzekering verschillen natuurlijk per telefoon. Maar ook wanneer je in een heel onveilige buurt woont waar veel inbraken plaats vinden, kan jouw premie hoger worden.
Op Prijsvergelijken.nl kun je de premie van verschillende telefoonverzekeringen vergelijken. Ook de dekking wordt getoond, zodat je een eerlijke keuze kunt maken. Voor een telefoon in de prijsklasse € 750,- tot € 1.000,- is de premie op dit moment tussen de € 6,66 en € 12,99 per maand. Voor een looptijd van 2 jaar (de gemiddelde looptijd van een telefoon contract) betekent dit dat je tussen de € 160,- en € 310,- betaald om jouw telefoon te verzekeren. Dat is best veel hè…
Daarnaast kun je natuurlijk ook een telefoonverzekering afsluiten op het moment dat je jouw abonnement afsluit bij jouw telefoon provider. Ook daar is een telefoon verzekering vaak rond de € 10,- per maand.
Waar moet je op letten bij het afsluiten van een telefoon verzekering?
1. Dubbele verzekering
Veel mensen hebben dit niet eens door, maar wanneer je een inboedel verzekering of een kostbaarheden buitenshuis verzekering hebt, kan het zijn dat jouw telefoon al verzekerd is. Het is dan een beetje zonde om nóg een verzekering af te sluiten die hetzelfde risico afdekt. Dat is gewoon geld weggooien…
2. Dekking
Kijk goed na welke dekking jij denkt nodig te hebben. Zo zit diefstal of verlies van jouw telefoon helemaal niet bij elke verzekering in de dekking. Ook zijn er soms extra voorwaarden die ervoor zorgen dat je in sommige gevallen alsnog geen uitkering krijgt, bijvoorbeeld dat je bij diefstal een telefoon niet in het zicht mocht hebben liggen. Deze kleine regeltjes zorgen voor een hoop gedoe als je daadwerkelijk gebruik wil maken van jouw verzekering, dus let daarop.
3. Uitkering
In het ergste geval, als jouw telefoon ‘total loss’ is, wat krijg je dan nog voor uitkering? Een telefoon daalt heel snel in waarde, waardoor het bij sommige verzekeringen ook betekent dat jouw uitkering heel snel in waarde daalt. Maar jij wilt natuurlijk gewoon een nieuwe telefoon kunnen halen als jouw oude onherstelbaar beschadigd is. Het is daarom heel belangrijk om te kijken welke vervangingswaarde maximaal wordt uitgekeerd. Het is een beetje jammer om twee jaar te betalen voor niks…
4. Eigen risico
Heeft de telefoon verzekering een eigen risico? Hiermee bedoel ik, als je dan schade hebt, moet je dan een deel van het reparatiebedrag zelf betalen? Als je een verzekering afsluit voor jouw telefoon omdat je geen potje hebt waar je dit anders van kunt doen, dan is het wel fijn als ook het gehele bedrag gedekt wordt. Daarnaast is het repareren van een scherm (valschade) vaak een paar honderd euro om te repararen, maar als je daar ook nog € 250,- zelf van moet betalen, dan zijn de voordelen van het verzekeren van jouw telefoon bijna 0.
Heb ik zelf een telefoonverzekering?
Ik kan hier heel kort over zijn. Ik heb geen speciale telefoon verzekering. Dat komt omdat ik in mijn inboedelverzekering al een kostbaarheden buitenshuis module heb afgenomen. Bij mijn verzekeraar valt hier onder andere een telefoon onder, maar ook andere kostbare artikelen zijn direct verzekerd. Ik verzeker namelijk een bedrag en geen toestel, dus zo lang ik per schade onder dat bedrag blijf, krijg ik een uitkering.
Voor deze kostbaarheden buitenshuis module betaal ik € 7,50 per jaar, en deze geldt zowel voor mijzelf, als mijn man, als mijn dochter. Ik heb wel een eigen risico van € 100,- per keer, en kan per schade maar maximaal € 3.000,- claimen.
Voor mij is dit de juiste keuze, maar mijn man heeft bijvoorbeeld wél een telefoon verzekering afgesloten bij zijn GSM, terwijl hij al op dezelfde manier verzekerd is. Soms is iets verzekeren ook een gevoel wat je afkoopt…
Heb jij een telefoonverzekering? En waarom heb je daarvoor gekozen?
Geef een reactie